Tietokone työhaastattelussa

Esitän teille seuraavan ajatusleikin. Ajatellaan tietojärjestelmä ihmiseksi, joka hakee organisaatioon töihin. Miten tietojärjestelmä kuvailisi itseään työntekijänä? Tässä on todennäköinen luonnehdinta:

Olen paras niissä asioissa, jotka osaan. Tämä osaamisalue on hyvin rajallinen, eikä monet näistä asioista liity yrityksenne ydintoimintoihin. Mutta jos yrityksenne muuttaa toimintaansa, niin pääsen tekemään näitä tehtäviä. Silloin osoitan itseni niin tärkeäksi, ettei teillä ole varaa vaihtaa toiseen. Yhteistyö sujuu hyvin silloin, kun noudatatte antamiani ohjeita ja teette tehtävänne niin kuin koen sopivaksi. Parasta olisi, jos muut työkaverini olisivat täsmälleen samanlaisia kuin minä.

 

Työhistoriastani voin kertoa sen verran, että lähes puolet projekteistani on onnistunut. Palkkatoiveeni on 30 miljoonaa euroa, mutta seuraavalla kerralla kun kysytte sitä, se on jo kaksi miljoonaa enemmän. Siirryn todennäköisesti sairaseläkkeelle kymmenen vuoden sisällä. Se tulee teille kalliiksi.

Myönnän, että kuvaus on hieman kärjistetty ja liioiteltu. Siitä huolimatta siinä on tiedon siemen. Tietojärjestelmät ovat usein kalliita hankkia, ylläpitää ja vaihtaa toiseen. Kerta toisensa jälkeen kustannukset aliarvioidaan ja ylittyvä budjetti yllättää projektijohtajan, muttei ketään muuta. Tällaisten järjestelmähankintojen puolustaminen ei ole helppoa. Vaikka yritysjohto vakuuttuisi hankinnan tarpeellisuudesta, niin haasteena on edelleen henkilökunta. Kritiikki saatetaan sivuuttaa muutosvastarintana, ilman että huolenaiheita pyrittäisiin korjaamaan. Tilannetta pahentaa, jos uusi järjestelmä tarkoittaa työkuvan muuttumista tai pahimmillaan irtisanomista. Prosessien kehittäminenhän on yksi tietojärjestelmien tavoitteista.

Toisaalta taas, kuinka moni olisi valmis tekemään työnsä täysin ilman nykyisiä järjestelmiä. Vaikka järjestelmä olisi puutteellinen, opimme kiertämään sen sudenkuoppia ja tekemään työn tietokoneista huolimatta. Tietyn ajan jälkeen saatamme huomata, että nykyinen mekaaninen kollegamme on sittenkin ihan tarpeellinen. Onneksi ihminen on sopeutuvainen, sillä tietokone ei ole.

Mikko Harhanen
Mikko Harhanen
Business Intelligence -konsultti

Kauppatieteiden maisteri, liiketoiminnan analyytikko.