Onko jonottavan potilaan aika ilmaista?

Koivuniemi, Kauko – Simonen, Kimmo (2011) Kohti asiakkuutta: Ihmistä arvostava terveydenhuolto
Koivuniemi, Kauko – Simonen, Kimmo (2011) Kohti asiakkuutta: Ihmistä arvostava terveydenhuolto

Koivuniemi ja Simonen kuvailevat kirjassaan Kohti asiakkuutta: Ihmistä arvostava terveydenhuolto terveydenhuollon ongelmia ja niihin soveltuvia ratkaisuja. Kirjoittajien liike-elämän tausta näkyy käsiteltävistä aiheista. Voin kuvitella, kuinka pelkkä kirjan alaotsikko Asiakkuussalkkujen strategiat määrittävät resurssien kohdistamisen nostaa hoitohenkilökunnan niskavillat pystyyn. Kirja on kuitenkin lukemisen arvoinen. Asiatekstin lisäksi kirjassa on lisähuomautuksina Simosen omakohtaisia kokemuksia syöpäsairauden hoidosta ja sen erikoisuuksista.

Jatka artikkeliin Onko jonottavan potilaan aika ilmaista?

Nöyrä potilas ja viisas lääkäri 1977 ja 2012

Potilas saapuu hattu kädessä lääkärin luo ja hiljenee kuuntelemaan asiantuntijan sanat. Vuosien kerryttämä ammattitaito ja ymmärrys välittyy ihmiseltä toiselle. Nöyrä potilas ja viisas lääkäri on perinteinen roolitus terveydenhuollossa. Potilaalla on ollut vähän vaikutuskeinoja omaan hoitoonsa, sillä tieto ja ymmärrys on ollut terveydenhuollon ammattilaisten etuoikeus. Nykyisin valta-asettelua pyritään murtamaan. Potilaasta halutaan tehdä tasavertainen yhteistyökumppani eikä ohjeiden orjallinen noudattaja. Mukana on kielelliset keinot: käytetään sanaa asiakas eikä potilas.

Jatka artikkeliin Nöyrä potilas ja viisas lääkäri 1977 ja 2012